FAIZ SUBRI MENANG ANUGERAH FIFA PUSKAS 2016

09:03 by
Sumber:ESPN

Dengan bangga dan julung kalinya, warga Asia memenangi Anugerah FIFA Puskas 2016 dan ia merupakan warga Malaysia, iaitu Faiz Subri. 

Jaringan beliau merupakan jaringan gol terbaik 2016. Faiz Subri telah mencipta sejarah tersendiri buat rekod peribadinya serta buat Malaysia dengan mengharumkan nama negara. Jaringan tersebut merupakan gol kedua antara 4 buat Penang menentang Pahang pada Feb 2016 .

Kemenangan Faiz telah menewaskan dua calon pemenang lain iaitu pemain Brazil, Marlone dan pemain wanita Venezuela, Daniuska Rodriguez.

Bukan itu sahaja,malah beliau dapat bertemu dan bersentuhan bahu dengan wira, Cristiano Ronaldo dan Sir Alex Ferguson.

Sumber: Google Imej

Free-kick pemain Pulau Pinang tersebut juga pada perlawanan Liga Super Malaysia Februari lalu mendahului undi global dengan 59,46 peratus, lebih awal daripada pemain tengah Corinthians Marlone 22.86 peratus, dan Venezuela bintang perempuan Daniuska Rodriguez dengan 10.01 peratus.

"Secara jujur, ia tidak pernah terlintas di fikiran saya bahawa saya akan dapat berdiri di sini untuk terbaik, matlamat bertaraf dunia tahun 2016," kata Faiz dalam ucapan penerimaannya.

"Saya ingin mengucapkan terima kasih kepada Persatuan Bola Sepak Pulau Pinang, Pemain Bola Sepak Profesional Persatuan Malaysia, FAM, keluarga saya, bapa saya, ibu saya, dan semua orang yang mengundi untuk saya."

Faiz juga disebut berada dalam keadaan yang sama seperti yang baru dinobatkan Pemain Terbaik Dunia FIFA, Cristiano Ronaldo, bintang Barcelona, ​​Neymar dan penyerang Manchester United Zlatan Ibrahimovic, yang semuanya telah sebelum ini dihormati oleh FIFA untuk matlamat yang luar biasa mereka.

Ronaldo menyampaikan Anugerah Puskas kepada Faiz Subri

"Jaringan itu adalah kerja keras saya dalam latihan. Ia pasti matlamat yang terbaik yang pernah saya menjaringkan gol," katanya malu-malu, dalam temu bual selepas anugerah, juga tidak menolak kemungkinan satu hari bermain di Eropah.

Selepas majlis anugerah tersebut, Faiz bertemu dengan ramai daripada saham berwajaran tinggi bola sepak dunia, termasuk bekas pengurus legenda Manchester United, Sir Alex Ferguson. Sir Alex melawat Malaysia dengan Manchester United pada tahun 2009 apabila Faiz bersama kelab senior pertamanya, Tambun Tulang FC.

Sebelum Faiz dijangka tiba di rumah pada hari Rabu dari Switzerland bersama isteri dan dua orang anak, rakan sepasukan Pulau Pinang itu akan menjadi tuan rumah permainan preseason pada malam Selasa terhadap PDRM FA.

Tahniah dan terima kasih Faiz Subri!