#5 Makanan ikut tekak orang Malaysia yang dibawa melancong

11:18 by

Terdapat banyak Makanan ikut tekak orang Malaysia yang dibawa melancong dan tak boleh ditinggalkan, kalau tertinggal mungkin akan jadi huru hara ?

#1 Serunding
Boleh awal-awal cari serunding di pasar. Macam-macam jenis serunding ada, udang, ayam, daging dan ikan. Nak lagi mudah, beli secara online! Terus sampai rumah, tapi kena order awal daripada tarikh nak bertolak lah, ya.

#2 Sambal ikan bilis kering
Menu ini tahan lama dan nak buat pun mudah. Tumis bahan-bahan yang telah dikisar seperti cili kering, bawang putih dan bawang merah, kemudian masukkan ikan bilis setelah bahan tumis pecah minyak dan kering. Letakkan garam dan gula secukup rasa. Ikut selera masing-masing. Lain orang lain cara.

#3 Sambal hitam Pahang
Sambal hitam ini bukan boleh dimakan dengan nasi putih saja, malah boleh dimakan dengan roti atau mi kosong. Sudah lah sedap, senang pula!

#4 Nasi segera
Kebanyakan kedai serbaneka di luar negara sudah mempunyai makanan-makanan segera dari negara Asia seperti Korea Selatan dan Jepun. Antara produk yang boleh dibeli dan tidak diragui adalah nasi segera. Anda boleh beli nasi itu dan dimakan bersama sambal kering dan serunding.

#5 Mi/Mihun Segera
Ini makanan biasa yang dibawa hampir semua pengembara. Ada banyak jenama dan perasa. Cukup mudah dibawa dan hanya memerlukan air panas. 2 minit, siap!

Sumber : MingguanWanita