#4 TIPS MUDAH GUNA GOOGLE

11:38 by
Sumber google

Selama ni kalau nak google benda yang tepat macam apa yang kita fikirkan mesti susah nak dapat yang tepat-tepat kan? Sebenarnya nak cari kat Google ni pun ada tips dia tau! Meh nak share :

1. Gunakan simbol " | " ataupun perkataan " OR" kalau keliru antar dua subjek. Contohnya, korang tak kenal mana satu siput dan kerang (contoh je..), so letakkan simbol " | " ataupun "OR" seperti di bawah : 


Tadaa!! Lepasni kalau keliru je boleh la guna tips ni, cepat sikit dapat result nanti.

2. Gunakan simbol "~" jika ada ayat sinonim dengan subjek yang dicari . Contohnya kalau nak cari perkara lebih spesifik , elok la guna simbol ni, so nanti tak lah keliru dengan apa yang dicari.


So, lepasni tak perlu taip panjang-panjang seperti "cara untuk turunkan berat badan, tips kurus, dan sebagainya"  Letih je taip panjang-panjnag , dapat save masa taip :)

3. Gunakan "Intitle: " / "Inurl:" kalau lupa tahap amnesia! Kadangkala kita terlupa apa yang kita pernah cari sebelum ni, time kita nak tunjuk dekat kawan-kawan la time tu juga lupa. Susah sangat nak cari, so gunakan "Intitle: " / "Inurl:" dan letakkan kata kunci yang anda ingat untuk cari, macam ni :


4. Taip "Related:" untuk cari website yang berkaitan. Contohnya, nak korang nak bali barang danm alas nak cari satu-satu, penat tangan nak type, nak explore lagi kan, so buat macam ni :

Senang je kan? Lepas ni tak ada masalah dah untuk cari apa yang perlu, cepat sikit dapat. 😁
Selamat mencuba!!

Sumber : Tips